Rautatieliikenteen turvallisuus

Sivua päivitetty 4.5.2016
Rautatieliikenteen turvallisuuden indikaattoreina seurataan rautatieliikenteen merkittävien onnettomuuksien ja kaikkien onnettomuuksien määrää sekä rautatieliikenteen onnettomuuksissa kuolleiden ja vakavasti loukkaantuneiden määrää.

Yhteenveto

Rautateiden turvallisuustilanne on ollut viime vuosina Suomessa hyv√§. Junaliikenteen merkitt√§vien suistumis- ja t√∂rm√§ysonnettomuuksien junakilometreihin suhteutetulla m√§√§r√§ll√§ mitattuna Suomen junaturvallisuus on l√§hell√§ Euroopan k√§rke√§. Rautateiden matkustajia tai henkil√∂kuntaa ei ole viime vuosina menehtynyt rautatieonnettomuuksissa. Vuonna 2015 tasoristeysonnettomuuksissa tapahtui enemm√§n vakavia henkil√∂vahinkoja kuin vuosina 2010‚Äď2014, mutta muuten rautatieturvallisuuden mittarit kehittyiv√§t p√§√§osin positiiviseen suuntaan.

Vuosittaiset vakavat vaaratilanteet rautateillä osoittavat, että rautatieturvallisuudessa on edelleen parannettavaa. Kolme keskeistä ongelma-aluetta rautatieturvallisuudessa ovat edelleen tasoristeysten ja tasoristeysonnettomuuksien suuri määrä, luvatta radalla liikkuneiden henkilöiden allejääntien suuri määrä sekä ratatöiden ja junaliikenteen yhteensovittamisessa tapahtuvat lukuisat vaaratilanteet.

© Liikenne- ja viestint√§ministeri√∂, Liikennevirasto, Trafi, Ilmatieteen laitos