Rautatieliikenteen turvallisuus

Sivua päivitetty 18.3.2019
Rautatieliikenteen turvallisuuden indikaattoreina seurataan rautatieliikenteen merkittävien onnettomuuksien ja kaikkien onnettomuuksien määrää sekä rautatieliikenteen onnettomuuksissa kuolleiden ja vakavasti loukkaantuneiden määrää.

Yhteenveto

Rautateiden turvallisuustilanne on ollut viime vuosina Suomessa hyv√§. Junaliikenteen merkitt√§vien suistumis- ja t√∂rm√§ysonnettomuuksien junakilometreihin suhteutetulla m√§√§r√§ll√§ mitattuna Suomen junaturvallisuus on l√§hell√§ Euroopan k√§rke√§. Rautateiden matkustajia tai henkil√∂kuntaa ei ole viime vuosina menehtynyt rautatieonnettomuuksissa. Vuonna 2015 tasoristeysonnettomuuksissa tapahtui enemm√§n vakavia henkil√∂vahinkoja kuin vuosina 2010‚Äď2014, mutta muuten rautatieturvallisuuden mittarit kehittyiv√§t p√§√§osin positiiviseen suuntaan. Vuosittaiset vakavat vaaratilanteet rautateill√§ osoittavat, ett√§ rautatieturvallisuudessa on edelleen parannettavaa. Kolme keskeist√§ ongelma-aluetta rautatieturvallisuudessa ovat edelleen tasoristeysten ja tasoristeysonnettomuuksien suuri m√§√§r√§, luvatta radalla liikkuneiden henkil√∂iden allej√§√§ntien suuri m√§√§r√§ sek√§ ratat√∂iden ja junaliikenteen yhteensovittamisessa tapahtuvat lukuisat vaaratilanteet.

© Liikenne- ja viestint√§ministeri√∂, Liikenne- ja viestint√§virasto, V√§yl√§virasto, Ilmatieteen laitos